
HH 24-2008 

HC 5369/06 

 

SUNDAY CHIDZAMBGA  

versus 

ZIMBABWE NEWSPAPERS 1980 LIMITED  

and  

WILLIAM CHIKOTO 

and  

HOPE CHIZUZU 

 

 

HIGH COURT OF ZIMBABWE 

GOWORA J 

HARARE 

 

 

Civil Trial 

 

 

Miss B Mupawaenda, for the plaintiff 

Miss L Mhundirwa, for the defendants 

 

 GOWORA J:  The plaintiff is a technical director in Dynamos Football Club. He has 

issued summons against the two defendants for damages for defamation, which claim arises 

out of an article written by the third defendant in the Sunday Mail of 30 July to 5 August 2006. 

The first defendant is the publisher of the newspaper, whilst the second defendant is its editor. 

The article, which should have been an annexure to the summons but was only availed later, is 

in the following terms: 

 

CHIDZAMBGA TO BLAME FOR DYNAMOS PROBLEMS 

 

Sunday Chidzambga, director of coaching at Dynamos, has been accused of interfering 

with team selection and tactics.  

The team has been struggling for positive results amid reports that the former Warriors 

coach still coaches Dynamos via remote control, with the coach David Mandigora and his 

assistant David George complying. 

A Dynamos board member, who spoke on condition of anonymity, was blunt about the 

problems at Zimbabwe’s most popular club. 

 

“It is very unfair for people to lambaste Yogi David Mandigora for poor results. Why 

should he be accountable for results of a team he does not pick? 

“People need to know that the problems at Dynamos have always centred on Sunday 

(Chidzambga) and that people are blinded by past successes to an extent they have left 

him to do as he pleases with the team. 



2 

HH 24-2008 

HC 5369/06 

 

  

“He appointed the coaches and set up the structures and, therefore, he should be 

accountable for the results because they are the fruit of his planning. 

“The same people who are saying Mandigora is hopeless and has failed should have 

the guts to lay the blame where it belongs-that is at Sunday’s door” said the board 

member. 

 

Results have proved elusive for Dynamos despite going to the market in search of 

players who can deliver. Supporters are losing patience and calling for the return of the ever 

popular Moses Chunga. 

Questions are being asked why Mandigora, who is head coach, continues to take 

instructions on team composition from Chidzambga. 

Calls are now being made for a coach who can stand up to the “domineering” 

Chidzambga. 

 

The board member told the Sunday Mail that the club had had enough. 

 

“Action needs to be taken sooner because we have run out of our patience while the 

team is losing. It is our general agreement that Mandigora can operate better in a freer 

situation and as an assistant.    

“He has some strengths but he tends to be too soft for the job at Dynamos, something 

that Sunday has taken advantage of,” said the visibly unhappy board member. 

 

Only last week, Mwana Africa deleted the title of technical director from their 

vocabulary and elected to rename Willard Mahinkila-Khumalo as the head coach with Arthur 

Tutani as assistant. 

 

 In his declaration the plaintiff has averred as follows in regard to the article: 

 

6. The article is full of falsehoods, fabrications and speculative conjecture, as the plaintiff 

has not been doing any other function save to be Director of Coaching. It is clear that 

the third respondent (sic) obviously and deliberately did not see it prudent to either 

interview the plaintiff or the coach David Mandigora, to get a clearer picture and come 

up with a true and balanced story.  

 

7. The article insinuated that the plaintiff was at the helm of the dismal performance of 

the Dynamos Football Club as he was continuously interfering with the coach and was 

still indirectly practically coaching the team. The headline of the on its own is 

defamatory.  



3 

HH 24-2008 

HC 5369/06 

 

  

 

8. The innuendo from the article portrayed the plaintiff as power hungry, undemocratic 

and unprofessional being who rules with an iron fist and takes advantage of his post 

and position as Director of Coaching. The article refers to Plaintiff as “domineering 

Chidzambga” and the cause of the team’s losing debacle.  

 

9. The article was defamatory and had been calculated at tarnishing and in fact tarnished 

the image of the Plaintiff a great sports personality, former Zimbabwe National 

Football Team Head Coach, a former footballer, an administrator and Businessman. 

 

11. The effect of the article is that people have lost confidence in the Plaintiff and his 

ability as a leader. The Plaintiff’s personal and professional esteem has been 

diminished and as a result has suffered damages. 

 

 Although the plaintiff filed an application to amend paragraph 8 of the declaration, I 

have no knowledge of such amendment having been moved. The only amendment moved on 

the morning of the trial was the one that sought to increase the claim for damages from $50 

million to $1 billion which amendment was not opposed by the defendants.  

 In a plea filed on behalf of all three defendants, the claim is denied. The following is 

averred in the plea: 

 

2. Ad paragraph 6 

 

 This is denied. The article contained true and correct facts at the time it was published. 

There was no fabrication by the third defendant neither was this article false.  

 

The plea to paragraphs 7-9 of the declaration was as follows;  

 

3. Ad paragraph 7-9 

 

 This is denied. This article was not defamatory in any way. The defendants were 

expressing their opinion in the public interest and were not spiteful and malicious towards the 

Plaintiff. The defendants raise the defence of fair comment on this matter as it is considered 

the information published to be of public interest. The third defendant wrote about the plaintiff 



4 

HH 24-2008 

HC 5369/06 

 

  

as a holder of a public office and in so doing keeping the public informed about public affairs 

like football. 

They deny further that the plaintiff suffered any damages from the publication of  the 

article in the newspaper in question. They accept however that the newspaper enjoys wide 

circulation within the country but that no injury was done to the plaintiff’s reputation. They 

contend that it is their duty to publish news that is meant for public benefit about officials like 

the plaintiff who hold public office.   

In addition to himself the plaintiff, in proving his claim, called one other witness,  

David Mandigora the head coach for Dynamos. The defendants only called one witness, the 

third defendant who was the writer of the offending article. 

The first issue for determination, in accordance with the issues upon which the matter 

was referred to trial was whether or not the statement per se was defamatory. The plaintiff 

testified that he was 55 years of age and that he ran a sports shop at Eastgate complex. He said 

he had started playing soccer in 1977 for Dynamos. In 1983 he had broken his leg and the next 

year Dynamos had sent him to Brazil for a coaching course.upon his return that same year he 

commenced coaching the Dynamos team. During his stint as a coach, the team had won many 

League and Cup titles and in 1998 they managed to reach the finals for the Africa Cup. He left 

them in 1999 and coached Caps Football Club for two years. He was then recruited by 

Reinhert Fabisch as assistant coach for the national team of Zimbabwe. He left same time as 

Fabisch.  In 2003 he was appointed National coach for the team and under him the team 

qualified for Africa Cup of Nations for the first time since independence in 1980. He stepped 

down as national coach in 2005. He was called back to Dynamos thereafter as part of a process 

to assimilate within the management of the team those people who had been instrumental in 

having the team set up and its achievements. He was co-opted as a board member to the Board 

of Trustees in and recognition and acceptance of the achievements that the team had attained 

through his efforts, both as a player and as a coach. On the board he is a representative of the 

coaches of junior teams up to the senior team. He also assists any of the coaches who need or 

ask for assistance from him. He also assists the executive in searching for coaches for the 

teams.  

He said that the article had caused him a lot of injury. He stated that what is contained 

in the article is false and further that the writer never sought his views or those of the coach, 



5 

HH 24-2008 

HC 5369/06 

 

  

David Mandigora. He was of the view that if what was said in the article was true or reflected 

the views of a director of Dynamos then such director would have been mentioned by name. 

He added that after the publication of the article he would receive a lot of phone calls alleging 

that he had caused the downfall of the club. He was threatened in those phone calls, and some 

of the calls were from abroad. The callers would indicate that they had seen the article on the 

internet. He stopped attending football matches after he had been threatened with assault. He 

belongs to Trinity Methodist Church and on one occasion the pastor to the church, offered to 

pray for him as a result of what he had seen in the newspaper and what he had heard being said 

about the plaintiff.  

The plaintiff said that from his perspective the article had been seen the entire length 

and breadth of the country and in addition it was posted world wide on the internet. He stated 

that Dynamos has a lot of supporters and the article has affected the business that he runs as it 

is to do with the selling of sportswear. He said that on a professional level, he has many 

achievements and the article has lowered his esteem in the minds of many people. He said that 

he would want to coach outside our borders but if people saw such an article they would 

assume that he cannot work with other people. He said the article portrays him as someone 

whose character is bad, one who oppresses coaches and then causes blame to be placed on the 

coaches. He denied that there was a coach who coached by remote control as stated in the 

article. He also denied that he would attend training sessions if not invited by the coach 

himself. He complained further that when he was national coach the third defendant had 

written a number of articles on him which articles were critical of the plaintiff. He had 

accepted the criticism and hence did not sue, but that in the instant case he had decided to sue 

the defendants because of the falsehoods in the article.  

He denied that he had been responsible for the poor results as he was not a player. He 

said there were several reasons why a team would lose matches, ranging from the quality of 

the players, the executive or administration running the affairs of the team or the attitude of the 

players towards their remuneration package and conditions of service. The quality and 

competence of the coach is also a factor in the performance of the team. He denied that at the 

relevant time the team was really losing matches and said it would be fair to say that it would 

lose some and win some.   



6 

HH 24-2008 

HC 5369/06 

 

  

He denied that he had ever used a cellphone when coaching and reiterated that he had 

last coached the team in 1999. He said that two years before the team had almost been 

relegated from the league. He was part of Dynamos at the time. The head coach was Moses 

Chunga. He denied suggestions that the defendants believed that the article contained the truth 

and said that if that was the case the defendants would have asked himself or Mandigora about 

what was really happening at the club. He said that coaches did not report to him but rather to 

the executive through him. He then informs the executive. Coaches only approach him with 

requests for assistance or complaints. One of his duties is to recruit players and if he spots a 

promising player he informs the coaches who then make their own decision as to who to 

approach.  

He confirmed that as a director for coaching he expects good results from the team. He 

acknowledged that supporters are concerned when a team is not performing well and said that 

as the director of coaching he would be even more concerned than the supporters themselves. 

Although he recommends coaches he denied that he should be held accountable if they fail to 

perform. He said the selection of the players was up to the coaches but he can comment if his 

opinion is sought.   

Asked on whether his life had changed since the article, he said that he no longer 

attended soccer matches as he was now afraid of insults. He was also afraid that his house 

would be bombed by Dynamos fans as had happened to some people in the past. He used to 

get offers from abroad, but these have since stopped. He said the board does not know about 

the day to day business of the team which is something in the purview of the executive and 

denied that the board would discuss in meeting the performance of the team, although the 

board members would have their own views of the performance. He was known personally to 

the third defendant whom he felt had a grudge against him as all the articles he wrote about the 

plaintiff were to criticize him until the plaintiff told him that he would not talk to reporters 

from the Sunday Mail. His perception was that the writer of the article, the third defendant was 

actuated by malice in the last article he wrote concerning the plaintiff. He felt that the article 

had been written merely to diminish his standing in the eyes of society. When the article was 

written he was not a member of the board of trustees for Dynamos.  He said further that he 

wanted $ 1 billion because the story had been read by many people within Zimbabwe and 

abroad and his reputation had been lowered world wide. The plaintiff said that in view of the 



7 

HH 24-2008 

HC 5369/06 

 

  

injury done to him by the third defendant if it were possible, he would have sought for some 

other relief other than damages, his view being that it would be more appropriate for the third 

defendant to be sent to jail.  

The evidence of David Mandigora was to the effect that he had known the plaintiff 

from the time when they had both played for Dynamos, as well as the national team. He also 

worked with the plaintiff at the club where the former was the technical director and the 

witness was the head coach. He said he regarded the plaintiff as an older brother and would 

want to emulate his achievements. They had a good working relationship and he approaches 

him often for advice. He confirmed that his duties were to select the team with the assistance 

of his two assistants and in the conduct of his duties he reports to the executive. He was 

appointed to his post by the executive.  

He confirmed that he was aware of the article which was the subject matter of the 

claim by the plaintiff and said that he was pained by the manner in which the article had been 

written. He himself has qualifications as a coach and it would appear from a reading of the 

article that his co-workers had no respect for him and the players. He said that the article did 

not give the correct reflection of who the plaintiff really is. He denied that the plaintiff selected 

players and he never attends training sessions. According to his recollection when the article 

was written there had been an exodus of players from the team and he, the plaintiff, the 

executive and others who had played for the team, assisted each other in getting new players 

for the club. He said that the executive, of which plaintiff is a part is the organ responsible for 

the appointment of coaches for the club. 

Asked to comment on the atmosphere that he worked in the witness said he worked in 

a conducive atmosphere and said they approach the plaintiff instead of the converse. He said 

the article was not true and the writer had not sought his views as to how he performed his 

duties. If the writer had consulted him he would have explained to the same on the manner in 

which the witness carried out his duties. He confirmed that prior to the publication of the 

article no-one from the first defendant had contacted him, neither did the second or third 

defendants. He refused to attribute the losses of the team to the plaintiff and said that a team, 

including the executive, comprised of more than one person and no one person can be held 

accountable for the losses. He also denied suggestions that the plaintiff was domineering. He 

also confirmed the evidence of the plaintiff to the effect that the plaintiff would only attend 



8 

HH 24-2008 

HC 5369/06 

 

  

training sessions upon an invitation being extended to him. He attributed the losses that the 

team had suffered to the exodus of players which occurred sometime in 2005. He added that 

they had recruited players and at the particular time these events were happening he was not 

being paid. He said the article wronged both himself and the plaintiff and what it contained 

was not the truth. 

The third defendant was the only witness called on behalf of the defence. He said that 

he was the Deputy Sports Editor for the Sunday Mail. He holds an Honours degree and several 

diplomas including journalism and Mass Communication. He admitted that he had not 

interviewed the plaintiff or Mandigora prior to writing the article. He said that he had assigned 

his juniors to contact the plaintiff but they were not successful. From the tenor of his evidence 

I got the impression that seeking the view of the plaintiff was not importance, as he felt that 

the plaintiff having ‘banned’ the Sunday Mail from speaking to him, there was no point in 

making much effort to obtain a comment from him. There was no effort made either to contact 

Mandigora who clearly is pivotal to the article. The defendant was content to rely on a source 

who wished to remain anonymous.  

I find that the evidence of the plaintiff and his witness has a ring of truth to it. The two 

witnesses gave consistent evidence and neither was shaken under cross-examination. I am 

particularly impressed by their ready admission that Dynamos had been struggling as a team 

even under their helm and that neither attempted to paint a rosy picture on the team’s 

performance. I also find that there has been to an extent corroboration of their in the version 

rendered by the defendants to court. They told the court that the defendants had made no effort 

to contact either of them to have the story verified, and the third defendant conceded that the 

story had been written without comment from either of them even though they were pivotal to 

the story. I cannot accept the contention by the defendants that efforts had been made to speak 

to the plaintiff or Mandigora prior to publication of the article. The witness for the defendant 

conceded that he had assigned juniors to do so. Those juniors were not called to verify that 

indeed they had been assigned such a task and what efforts they made. In the absence of such 

evidence I will accept that the plaintiff’s version is the correct one. I accept in full the evidence 

given on behalf of the plaintiff.    

Having made a finding on the evidence adduced before me and the credibility of the 

witnesses called on behalf of the parties I now need to consider whether the article is 



9 

HH 24-2008 

HC 5369/06 

 

  

defamatory of the plaintiff as averred in the pleadings. The approach in determining whether 

or not a statement is defamatory was laid out in this jurisdiction by BARTLETT J in 

Chinamasa v Jongwe Printing & Publishing Co (Pvt) Ltd & Anor
1
, which authority has been 

cited by counsel for the plaintiff.  It is argued on behalf of the plaintiff that the article is per se 

defamatory of the plaintiff which submission I take to mean that the article is defamatory in its 

primary sense or meaning. The defendants have not addressed the question as to what 

approach to adopt in determining whether or not the article is defamatory. The plaintiff’s 

counsel having quoted the authority did not proceed to deal with the offending paragraphs in 

the article which it is sought to be found defamatory by this court. It is therefore left to the 

court to examine the article in the light of the criterion set in the authorities decided within this 

jurisdiction.  As the plaintiff’s legal practitioner did not break down each of the paragraphs, it 

would not be appropriate in my view for me as a court to consider each of the paragraphs in 

the article which the plaintiff has complained about. I believe it would be better if I had regard 

to the entire article whilst mentioning specific paragraphs which appear to offend.  

In the first paragraph the plaintiff is accused of interfering with team selection and 

tactics. The plaintiff is employed as a director of coaching which in the circumstances 

obtaining at Dynamos is a supervisory or consultant role. Under him is a head coach and two 

assistants. The paragraph I have just referred to states that the plaintiff has been accused by 

some person or persons with departing from the terms of reference of his job and interfering 

with the performance of his job by the head coach and the assistants. He is not content to let 

the coach select the team and imposes his own choices. He also decides on what tactics should 

be used by the team when playing matches.  

The next paragraph goes on to state that the team has been struggling for positive 

results and that the plaintiff coaches through remote control with passive acceptance by the 

head coach and his assistants. The clear implication is that the plaintiff apart from interfering 

with team selection and tactics, from the sidelines will tell the head coach how to coach the 

team. It is not stated how the remote control is done but from the statement, the plaintiff is the 

one that controls how the team is coached and gives instructions to Mandigora and his team. 

The quotations from the board member in fact re-enforce the statement that the plaintiff is the 

one selecting the team players and that the poor results dogging the team are to be laid at the 

                                                 
1
 1994 (1) ZLR  133 (H) 



10 

HH 24-2008 

HC 5369/06 

 

  

plaintiff’s door. There is an implication that because of his past achievements people have let 

him get his way to the detriment of the team. Because he supposedly appointed the coaches 

and set up the systems, the plaintiff is allegedly to blame for the poor performance. It is then 

the comment of the author of the article that despite having sourced good players the poor 

results have persisted and that as a result there are calls for the return of Chunga who once 

coached the team and who was still popular choice at the team in what capacity, it is not 

specified. Again the attitude of Mandigora in accepting instructions from the plaintiff is 

questioned and it is stated that the plaintiff is domineering. The impression is created that 

Mandigora is soft and cannot stand up to the plaintiff who tends to take advantage of that 

softness. A stronger coach would be able to stand up to the plaintiff and his domineering 

attitude and it was indicated that there were calls for such kind of coach. It is acknowledged in 

favour of Mandigora that he has strengths which would be of assistance were he operating in a 

freer situation and as an assistant coach.       

Taking the test laid down in Chinamasa v Jongwe P & P Co (Pvt) Ltd (supra) I have no 

hesitation in accepting the contention by the plaintiff’s legal practitioner that the article would 

create in the mind of anyone who read it, the impression that the plaintiff was an 

unprofessional being who tramples upon other people and that he coaches teams through the 

back door. I accept further as contended that the article creates the impression that the plaintiff 

is the cause of the instability at the club and was to blame for the deficiencies dogging the club 

at the time. I therefore accept that the defamatory meaning alleged is within the ordinary 

meaning of the words.    

Having found that the words in the article are capable of the meaning alleged in the 

pleadings, I must turn now to consider whether the article would be reasonably understood by 

the ordinary reader according to the meaning pleaded in the declaration. 

I have not been told how extensive the readership of the Sunday Mail is but judging by 

the fact that the plaintiff said in evidence that the article had been posted on the internet 

because he had received threats from readers beyond our borders who claimed to have read the 

article on the internet, I can only conclude that the paper enjoys a large readership. It was also 

suggested by the plaintiff that it was a family paper a suggestion which was but seriously 

disputed by the defendants. If it is a family paper as has been stated its readers are your 

ordinary persons without much sophistication. How is that ordinary person going to 



11 

HH 24-2008 

HC 5369/06 

 

  

understand the article written on the plaintiff and published in the Sunday Mail? In the case of 

Chinamasa v Jongwe P & P (supra) BARTLETT J reviewed a number of authorities in which 

the courts had considered the question of how an ordinary reader would understand an article 

in a newspaper. At p 155E-F the learned judge commented thus:  

 

“Having made these comments about the ordinary reasonable reader, I find it difficult 

to analyse each of the paragraphs alleged in the declaration and decide what impression 

the ordinary would gain. This is because the ordinary reader would not break down and 

analyse the article in the manner it has been broken down in the declaration. In this 

regard, I agree with the comments of HOLMES JA in Dorfman v Afrikaanse Pers 

Publikasies (Edms) Bkp en andere 1966 (1) PH J9 (A) at 45, where the learned JUDGE 

of APPEAL stated:  

 

“A court deciding whether a newspaper report is defamatory must ask itself what 

impression the ordinary reader would be likely to gain from it. In such an inquiry the 

court must eschew any intellectual analysis of the contents of the report and of its 

implications, and must also be careful not to attribute to the ordinary reader a tendency 

towards such analysis or an ability to recall more than an outline or overall impression 

of what he or she has just read. Furthermore, in view of the mass of material in a 

newspaper it is in general unlikely that the ordinary reader would peruse and ponder a 

single report in isolation”. 

 

In undertaking the task before I am aware that I am not an ordinary reader and that the 

tendency for me to break down the paragraphs and analyse them is part and parcel of the 

function of judicial officer. It would have been of assistance if the plaintiff had called a 

witness who would have given the court an insight of what the ordinary reader would have 

made of the article. In my view, the ordinary reasonable upon reading the article would believe 

that there was chaos at Dynamos caused primarily by the plaintiff. The ordinary reader would 

gain the impression that all the losses that the team was suffering were to be blamed on 

plaintiff who not just picked the players but also determined tactics for the matches. The 

ordinary reader would gain the impression that the plaintiff was coaching the team by remote 

control and was sidelining Mandigora and his team and that because the plaintiff was 

domineering Mandigora was compliant. The reader would believe that plaintiff’s departure 

from the club was imminent and that Chunga might be called upon to return to the club with 

Mandigpra being demoted to assistant coach.  The overall impression would that of a 

domineering character who was acting unprofessionally with the board being generally 

dissatisfied with his conduct. I am satisfied that the ordinary reader would not read 



12 

HH 24-2008 

HC 5369/06 

 

  

domineering as a strength on the part of the plaintiff but as that of a person who dominates 

others and wants his way at all times. In her written submissions, counsel for the plaintiff 

argued that the article carried an additional sting but did not specify what that additional sting 

is. I am unable to determine therefore whether there is such an additional sting as the 

declaration does not specify or plead an additional sting. 

As to whether the article is defamatory of the plaintiff my view is that it is. A 

defamatory statement is one which has the effect of lowering the estimation of a person’s 

standing in the eyes of right thinking people. It is calculated to bring the plaintiff into 

contempt, undue ridicule or calculated to diminish the willingness of people to associate with 

the plaintiff.  In my view the article meets the criteria I have just set out and consequently I 

find that it is defamatory of the plaintiff.       

This leads me to examine the defences raised by the defendants and the evidence 

adduced to substantiate the defences themselves.   

In answer to paragraph 6 of the declaration the defendants have raised the defence of 

truth. The averment in the declaration is to the effect that the article was full of falsehoods and 

speculative conjecture, as the plaintiff had not been doing any other functions apart from being 

the director of coaching. The paragraph goes further to aver that the defendants had not seen it 

prudent to either interview the plaintiff and or Mandigora to get a clearer picture and come up 

with a true and balanced story.  

The defence of truth raised is not a full defence within our law. In addition to the 

article being true, the defendant has to show that the publication of the information was in the 

public benefit. Although it is not a requirement that the statement be true in every single 

particular, it must be substantially true in its major particulars. The defendants did not, before 

publishing the article, seek comment from the two people whose names appear therein. 

According to the third defendant, his source was a director within the board of Dynamos. He 

refused to name the director on the basis that it was in the interest of maintaining good 

relationships. Given the evidence that the plaintiff and his witness adduced before the court, 

that all the plaintiff did was to direct coaching, it would have been appropriate in the 

circumstances if the defendants had called the source of the story to substantiate the material 

aspects thereof. This, the defendants failed to do and what was therefore before the court was 

the hearsay evidence of the third defendant. He had no independent knowledge of the 



13 

HH 24-2008 

HC 5369/06 

 

  

operations of Dynamos as a football club. He gave evidence in general of what the duties of a 

technical director entailed, but it is my view that such general analysis cannot be taken as 

evidence of the manner in which the affairs of the team are regulated at Dynamos. Once the 

defendants have failed to substantiate the truthfulness of the statement it is not necessary in my 

view that I consider whether or not it was in the public benefit for the statement to be 

published. It is clear that the defence of truth is not available to the defendants in these 

circumstances.  

Next, the defendants pleaded fair comment. . In Moyse & Ors v Mujuru
2
, the 

requirements for this defence were set out to be following:-  

the allegation in question must amount to comment (opinion); 

it must be fair;  

the factual allegations on which the comment is based must be true; 

the comment must be on a matter of public interest;  

the defence must be based on facts expressly stated or clearly indicated, in a document 

or speech, which contains the defamatory words.       

 

The article states that the plaintiff has been accused of interfering with the team 

selection and tactics. It goes on to mention that the team has been struggling and that there 

were reports that the plaintiff was coaching the team via remote control. The head coach and 

his assistants were allegedly complying with the actions of the plaintiff. The article mentions 

that results had proved elusive for the team and further that supporters were losing patience 

and calling for Chunga’s return. Questions were being asked as to why Mandigora continued 

to take instructions from the plaintiff and also that calls were being made for a coach who 

could stand up to domineering Chidzambga.  

 According to the defendants, the description of the plaintiff as ‘domineering’ was in 

fact a strength, in that the plaintiff is portrayed as a strong character. I am not so sure that the 

word can be understood in its primary sense to reflect a character of good traits in a person. As 

the plaintiff describes it, the article makes him appear to be a person who is oppressive of the 

coaches under him and who goes behind the coaches and coaches their teams and tries to 

control the teams.  

The next question is whether the comment is fair. The truth is that the team was 

struggling as conceded by the plaintiff and his witness. It was not, however, losing matches to 

                                                 
2
 1998 (2) ZLR 353 at 359D-E 



14 

HH 24-2008 

HC 5369/06 

 

  

the extent that the defendants sought to portray but it was not one of the best performing teams 

at the time of the article. Results had proved elusive for Dynamos as testified by the plaintiff 

and his witness and it was also their evidence that they had gone into the market to search for 

talent to bolster the performance of the team. Whether or not the plaintiff was coaching by 

remote control was a question of fact which the defendants had to establish. Either he was or 

he was not. The plaintiff and his witness said he was not and therefore that aspect of the 

comment would not be considered to be fair. As to whether or not supporter were calling for 

Chunga to return to the team is not an issue that was supported by evidence before me. In 

addition, I was not availed of any evidence as to whether or not questions were being asked as 

to why Mandigora was taking instructions from the plaintiff. In Mandigora’s view the 

portrayal of the plaintiff as being oppressive and underhand is not correct. He said the plaintiff 

is a different person to that described in the article. I would say therefore that the comment is 

not fair.   

The defendants needed to establish that the factual allegations on which the comment 

was based were true. They needed to show that the plaintiff coached by remote control, that he 

is amongst the panelists who appoint coaches, that he is domineering, that he selects players 

and interfered with tactics. They have proved that he is the director of coaching. In his 

evidence, the third defendant said that he had witnessed the plaintiff at a match in 2005 pull 

out his mobile phone instructing some he described as them, to change a player who according 

to the plaintiff was playing off position and within a few minutes that player had been 

substituted. He also said on several occasions he had seen the plaintiff involved in training at 

Railton club where the team used to play. Two weeks before then the plaintiff had conducted 

training sessions whilst the head coach and his assistants stood by. Although both the plaintiff 

and the witness Mandigora gave their evidence which contradicted this assertion in the article, 

neither one was challenged on that evidence. It was a vital fact to the defence case, and in 

cross-examination the third defendant went on to give dates as to when the incident with the 

mobile phone took place. His legal practitioners ought to have put it to the plaintiff and his 

witness that they were lying to the court. Instead, the evidence went in unchallenged. In so far 

as the training the third defendant gave out in cross-examination that he had witnessed the 

plaintiff conducting training with the teams and on the third day of this happening he  wanted 

to take a photograph but was chased away. Again it was never put to the witnesses that such an 



15 

HH 24-2008 

HC 5369/06 

 

  

incident had occurred. The evidence of the plaintiff was that he would attend training sessions 

if invited. He did not say he never attended training sessions. The third defendant gave a it as 

his view that in football when the team has poor results the highest authority is to blame for 

such failure. He also gave a lengthy description of what the duties of a director of coaching 

meant. He said he had got the definition from a manual on football. In my view the allegations 

in the absence of evidence from the source as to the cause of the losing streak of the team for 

Dynamos have not been shown to be true.  

There is no dispute that a comment on the affairs of football team, and in this case the 

affairs of Dynamos would be in the public interest. As regards the fifth criteria, their lordships 

considered that there had been unwarranted for the judge in Madhimba Zimbabwe Newspapers 

(1980) Ltd
3
 to have added a fifth criterion, in the form in which it was expressed, to the four 

originally set out by JANSEN JA in Marais v Richards en ‘n Ander
4
. In their wisdom they 

decided to frame it differently as follows;         

“The comment must be based upon facts expressly stated or referred to in the 

document or speech concerned, or generally known to the relevant audience”.  

 

Neither of the legal practitioners in their written submissions addressed this issue, and 

as a result I am loath as a court to make pronouncements on an issue that has not argued before 

me by the parties. All that the defendant’s legal practitioner said in relation to the article was 

that it was written as a continuation of a public debate concerning Dynamos. This was the 

evidence that was given by the defendants’ witness but the article in question does not give the 

impression that it was a continuation to an article or articles written earlier. If it was meant to 

be a continuation in the sense stated it missed its mark. It appears to be the only article to have 

been written on the subject matter at the time.   

The statement by the anonymous board member when examined in the context of the 

comments by the writer of the article does not mention any domination of the coaches or the 

teams by the plaintiff. The source seeks to have the blame of the poor results on the plaintiff 

and not to be blinded by his past achievements. It also states that the plaintiff had chosen the 

coaches, set up the structures and so he should be accountable for the team’s failures. The 

board member accused Mandigora of being soft, which failing the plaintiff had allegedly taken 

                                                 
3
 1995 (1)  ZLR 391 (H)   

4
 1981 (1) SA 1157 (A) 



16 

HH 24-2008 

HC 5369/06 

 

  

advantage of.  The defence has failed the final requirement that it be based on facts or 

allegations in the document. 

I turn now to consider the issue of quantum. That the plaintiff has suffered an injury to 

his good name and reputation has been demonstrated in his evidence and that of Mandigora. 

Miss Mupawaenda has submitted that in the assessment of the level of damages the court 

should consider the following factors-: 

 

the character and status of the plaintiff 

 

the  nature of the words used 

 

the  extent of the publication 

 

the  conduct of the defendants 

 

the previous awards of damages in similar cases taking into account the depreciation of 

the local currency (See Nyatanga Editor, The Herald & Anor)
5
   

     

In Zimbabwe football is very dear to the hearts of then nation. Whenever the national 

team plays a match there is a frenzy of excitement and newspapers are full of comments on the 

performance of the team the administration in general and the players individually. It is a sport 

that evokes emotions from all and sundry. The team of which the plaintiff is the technical 

director is one of the oldest teams in the country. It is certainly amongst the most popular 

teams and its fortunes are discussed widely in the media. The plaintiff is also very well known 

and as he stated he has attained a reputation as a competent and professional football coach. 

He was privileged to have been part of the coaching department to have coached the national 

team. He has taken the team to heights which have not been by anyone else after him. One can 

say he is one of the more famous and well liked coaches within the country. The defendants do 

not dispute this and in fact in the excerpts allegedly quoted from the anonymous board 

member mention is made of the plaintiff’s past successes. It cannot be disputed that as far as 

football goes he ranks amongst the most successful, not just as a player but a coach as well. To 

then publish in the newspaper an article where he is credited with the dubious honour of being 

the architect of the misfortunes that are befalling Dynamos cannot be other than a death knell 

                                                 
5
 2001 (1) ZLR 63 (H) 



17 

HH 24-2008 

HC 5369/06 

 

  

to his past reputation and acknowledged achievements. To brand him unprofessional in the 

execution of his duties as a director of coaching has the effect of destroying all the respect that 

he had built up over the years. His management and coaching skills have called into question 

by the entire article. The personality that is depicted in the article is of someone who is unable 

to work with subordinates and rides roughshod over them. The damage to his reputation is 

extensive especially considering that the subject for discussion in the article relates to the 

manner in which the plaintiff earns a living. As he stated he used to get invitations for 

engagements from outside the country but these have since dried up. I consider extent of the 

defamation to have been serious in this case. I have been referred to previous cases of 

defamation and the awards made therein. The most recent of those is Nyatanga v The Editor, 

The Herald & Anor (supra) in which the court awarded the plaintiff an amount of $50 000.00. 

In that matter the integrity of the plaintiff had been impugned by the allegation that he had 

facilitated sales of properties and had the properties transferred in dubious circumstances. It 

was also alleged that he was being investigated for alleged fraud and perjury. The court found 

that to impugn the honesty and integrity of a person holding high office in the judicial system 

undermines the confidence that the public should have in the judicial system and that it was 

more serious than defaming a businessman or politician. The plaintiff herein cannot claim to 

hold the kind of office that is described in the case of Nyatanga (supra) but nevertheless, as a 

professional certain standards of behavoiur and professionalism under demanded of him in the 

performance of his duties. Those standards have been said to be missing in the plaintiff in 

terms of the article published of him. It has undermined the goodwill and good standing that he 

has built up over the years and has in fact put the sport of football and coaches into disrepute. 

The defamation is serious. To cap it all the defendants right up to the trial refused to publish a 

retraction and they went to the extent of defending the claim even when it was clear that the 

article had not been based on fact. Their conduct is extremely reprehensible. The honourable 

thing would have been to admit having been at fault in publishing the article and contested the 

question of the quantum of damages.  

In the assessment of damages, regard should be had to previous awards and the 

depreciation of the local currency is a factor in the assessment. It is safe to say that since 

Nyatanga’s case was decided the value of the dollar has been on a downward spiral or a 

freefall. Inflation has hit record highs. If one had recourse to the inflationary trend in the 



18 

HH 24-2008 

HC 5369/06 

 

  

economy we would see courts awarding higher and higher sums by way of damages. 

Compensation in defamation is primarily for sentimental loss, which, by its very nature, is not 

easily translated into monetary terms. See Burchell –The Law of Defamation in South Africa p 

29. ‘Compensation by damages operates in two ways –as a vindication of the plaintiff to the 

public and as a consolation to him for a wrong done’ per WINDEYER J in Uren v John 

Fairfax & Sons (Pty) Ltd
6
. It has been accepted by our courts that an action for defamation has 

been seen as a method whereby a plaintiff vindicates his reputation, and not as a road to riches 

and consequently the courts have not been generous in awarding damages for injury to one’s 

feelings. It should then not be a mathematical assessment in which the forces of inflation and 

depreciation come into play. Whilst the fall in the value of the currency is acknowledged 

nevertheless the assessment should not be such as to equate the damage to plaintiff’s 

reputation to the loss occasioned to the purchasing power of the currency. When the award 

was made to Nyatanga the amount he got was a considerable sum. I cannot vouchsafe how 

much that amount is worth in today’s situation nor am I going to try. All I have to consider is 

what amount can reasonably be accepted as sufficient to assuage the plaintiff’s hurt feelings. 

The plaintiff had initially claimed $ 50 million in August 2006. Granted, there has been a 

marked depreciation in the value of our dollar but such as would justify an award of $1 billion. 

I believe that an amount which is three times that initially claimed would be a reasonable 

amount. It is not so paltry as to be an insult to the plaintiff but is also not so great as to amount 

to a money making enterprise on the part of the plaintiff. The sum of $150 million would in 

my view be a reasonable amount of damages. There will therefore be an order to that effect 

against the three defendants jointly and severally.          

    In the premises the claim succeeds and I make the following order: 

 

1. The plaintiff is awarded damages for defamation in the sum of $ 150 million 

against all the three defendants jointly and severally the one paying the other to 

be absolved. 

 

2. The defendants shall pay the plaintiff’s costs of suit jointly and severally the 

one paying the other to be absolved. 

 

                                                 
6
 (1966) 117 CLR 115 at 150 



19 

HH 24-2008 

HC 5369/06 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

Mabulala & Motsi, legal practitioners for the plaintiff  

Gula-Ndebele & Partners, legal practitioners for the defendants 


